30wrz/14

Apel z okazji rocznicy Powstania Warszawskiego

Dnia 29 września 2014r. w naszej szkole odbył się uroczysty apel z okazji rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Uczniowie naszej szkoły przygotowali prezentację multimedialną, dekoracje oraz program artystyczny. Całość została upiększona wierszami i piosenkami wykonanymi przez naszych uczniów pod kierunkiem pani Anny Lewandowskiej. Apel był ciekawą lekcją historii naszego państwa. Całą uroczystość uświetnili zaproszeni uczniowie, nauczyciele oraz goście.

linia-pozioma

26wrz/14

Bądź bezpieczny – bezpieczna droga do szkoły

Dnia 26.09.2014r. w naszej szkole odbyły się 3 spotkania uczniów klas podstawowych i gimnazjum z funkcjonariuszami Komendy Miejskiej Policji – Szwederowo. Spotkania miały charakter zajęć profilaktycznych poruszających tematykę bezpieczeństwa. Uczniowie z dużym zaciekawieniem słuchali i oglądali prezentacje przygotowane przez panie policjantki. Mówiły one m.in. o bezpieczeństwie na drodze oraz czego unikać, aby nie narazić siebie i innych na wypadek.

boy-160168_640

Aby być bezpiecznym na drodze należy przestrzegać pewnych bardzo ważnych zasad oraz przepisów ruchu drogowego:

  1. Do szkoły należy chodzić drogą uczęszczaną przez innych, nie „na skróty” przez miejsca nieznane i mało bezpieczne.
  2. Jeśli nie ma chodnika, należy iść poboczem lewej strony jezdni.
  3. Przez jezdnie należy przechodzić w miejscach wyznaczonych np. pasami lub oznaczonych sygnalizacja świetlną.
  4. Należy pamiętać, aby zawsze przechodzić na zielonym świetle. Jeśli nie ma sygnalizacji świetlnej należy ustawić się przy krawędzi chodnika, zobaczyć czy nie nadjeżdża samochód z lewej strony jezdni, następnie z prawej strony jezdni i jeszcze raz upewnić się czy z lewej strony jezdni nie nadjeżdża samochód.
  5. Nigdy nie należy przebiegać przez jezdnię, nawet jeśli masz zielone światło j jesteś na pasach.
  6. Ważne jest aby nosić odblaskowe elementy widoczne dla nadjeżdżających kierowców np. umieszczone na plecakach.
  7. Jeśli jesteś zaczepiany przez nieznaną osobę powiadom o tym zdarzeniu rodziców lub opiekuna.
  8. Nie należy przyjmować od osoby nieznajomej słodyczy, zabawek, pieniędzy.
  9. Nie wolno ufać obcej osobie, nie wolno oddalać się z taką osobą od miejsca zamieszkania.
  10. Nigdy nie wolno wsiadać do samochodu nieznajomej osoby.

Mamy nadzieję, że po kolejnej akcji „Bezpieczna droga do szkoły” uczniowie naszej szkoły będą pamiętać o bezpieczeństwie swoim i innych podczas poruszania się po drodze.

Organizator: Martyna Karwowska-Pabianek

linia-pozioma

26wrz/14

„Savoir vivre w szkole”

„Uprzejmość to waluta,

co bogaci nie tego,

DSC_0621 kto ją otrzymuje,

lecz tego, kto ją rozdaje.”

Dnia 25.09.2014r. gimnazjaliści i uczniowie klasy VI a wzięli udział w wykładzie poświęconemu tematyce „Savoir vivre w szkole”. Organizatorem imprezy był Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy oraz Akademia Kultury i Rozwoju Osobistego. Wykład poprowadził doktorant UKW pan mgr Łukasz Kosiński. W bardzo ciekawy sposób przekazał nam wiedzę na temat uniwersalnych norm i zasad jakie panują w szkole. Uświadamiał nam także jak duży wpływ na kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich ma znajomość dobrych manier. Uczniowie przypomnieli sobie przede wszystkim:

  • znaczenie kultury osobistej w życiu codziennym i szkolnym,
  • jakie przywileje wynikają z zasady starszeństwa (np. kolejność powitania),
  • zasadę wzajemności, dyskrecji, punktualności, tolerancji
  • co strój mówi o nas samych i inne.

10717575_727376330661513_13642868_n

Ciekawostka: Savoir-vivre czyli   ogłada,   dobre   maniery, bon ton, konwenans towarzyski, kindersztuba. Wyrażenie Savoir-vivre pochodzi   z   języka francus-kiego   i   jest   złożeniem   dwóch   czasowników w formie   bezokolicznika. Savoir znaczy   wiedzieć, za to vivre znaczy   po   prostu   żyć.   Stąd savoir-vivre przetłumaczyć można jako sztuka życia. Wzięte razem, tworzą popularny splot słów, który można rozumieć jako:

  • znajomość obyczajów i form towarzyskich,
  • reguł grzeczności;
  • umiejętność postępowania w życiu i radzenia sobie w różnych trudnych sytuac-jach.

Najogólniej, zasady savoir-vivre’u, to:

  • uśmiech,
  • uprzejmość,
  • życzliwość,
  • punktualność,
  • dyskrecja,
  • lojalność,
  • grzeczność.

KODEKS KULTURALNEGO UCZNIA

  • Kulturalny uczeń przykładem świeci, zawsze wyrzuca do kosza śmieci.
  • Kulturalny uczeń starszych szanuje, kiedy rozmawia gumy nie żuje.
  • Kulturalny uczeń słabszym pomaga, w tym tkwi jego siła i jego odwaga.
  • Kulturalny uczeń zna magiczne słowa: proszę, dziękuję , przepraszam – to jego mowa.
  • Kulturalny uczeń nikogo nie bije, nie przezywa, nie trąca, ze wszystkimi w zgodzie żyje.
  • Kulturalny uczeń na lekcjach grzeczny jest, nie je, nie pije, nie kreci się, przygotowany jest.
  • Kulturalny uczeń swoje i cudze szanuje, wie, że wszystko ma wartość i dużo kosztuje.
  • Kulturalny uczeń o higienę dba, jest czysty i schludny, buty na zmianę ma.
  • Kulturalny uczeń punktualny jest, szanuje czas innych i swój też.
  • Kulturalny uczeń nad sobą panuje, wszystkie problemy spokojnie rozwiązuje.

Opiekun: Martyna Karwowska-Pabianek

10712887_727377277328085_7319752201155413575_n

linia-pozioma

26wrz/14

Spotkania z przedstawicielami WORD

We wrześniu tj. 04.09., 16.09., 25.09. w naszej szkole odbyły się trzy spotkania z przedstawicielami Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w ramach programu edukacyjnego „Jeździki”. Podczas zajęć uczniowie uczyli się zasad poruszania i przechodzenia przez ulicę, reagowania na sygnały świetlne oraz sygnały policjanta. Dodatkowo młodsi uczniowie bawili się i odgrywali krótkie inscenizacje o zachowaniu się na ulicy. Jedni byli samochodami, a drudzy przechodniami. Zabawa była przednia. Natomiast starsi uczniowie odbyli krótką pogadankę o zasadach ruchu drogowego. Na zakończenie dzieciaki otrzymały odblaskowe gadżety na rękę, na ubranie lub do plecaka. więcej zdjęć…

4

linia-pozioma

25wrz/14

„Aktywny w szkole – twórczy w życiu” – wyjście na wystawę grzybów

„Grzybobranie bez pomyłek”  – pod takim hasłem uczniowie uczestniczący w zajęciach wyrównawczych z biologii wybrali się na wystawę grzybów do Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Bydgoszczy. zobacz zdjęcia…

W trakcie zajęć poruszono następujące zagadnienia:

  • grzyby jadalne i trujące oraz  zagrożenie zdrowia i życia wskutek zbierania nieznanych grzybów,
  • rola lasów i grzybów w przyrodzie oraz ich znaczenia dla Ziemi, człowieka i jego zdrowia („nie ma grzybów niepotrzebnych, ale niektóre są niebezpieczne”),
  • konieczność poszanowania i nie zaśmiecania lasu.

IMG_20140925_150159Opiekun: Katarzyna Józwiak

linia-pozioma

20wrz/14

„Aktywny w szkole – twórczy w życiu” – zajęcia w Ogrodzie Botanicznym

Uczniowie naszej szkoły, którzy uczestniczą w projekcie dnia 20.09.2014r. odbyli zajęcia w Ogrodzie Botanicznym w Bydgoszczy. Tematem zajęć było: „Co znaczy być dobrym ekologiem? Środowisko przyrodnicze wokół mnie”. Uczniowie w trakcie zajęć:

  • przypomnieli pojęcie „ekolog”, „ekologia”,
  • poznali cechy dobrego ekologa, dowiedzieli się jak powinno wyglądać życie prawdziwego ekologa,
  • omawiali przyczyny i źródła zanieczyszczeń środowiska, w jaki sposób człowiek powinien dbać o środowisko naturalne.

Zostały poruszone również ważne kwestie dotyczące oszczędzania energii, wody, segregacji odpadów. Omówiono pojęcie „zjawiska atmosferyczne”, rodzaje zjawisk, wpływ zjawisk atmosferycznych na środowisko naturalne i życie człowieka. (zobacz foto)

DSCN5122Opiekun: Katarzyna Józwiak

linia-pozioma

19wrz/14

Sprzątaliśmy świat

19 września 2014r. uczniowie naszej szkoły wzięli udział w akcji Sprzątania Świata. Uczniowie sprzątali teren wokół szkoły i pobliskiego osiedla. Przeprowadzone zostały lekcje związane z tematyką imprezy. Uczniowie przygotowali przepiękne prace plastyczne nt. „Nasza ziemia – czysta ziemia”. Najlepsze z nich zostały nagrodzone, a uczniowie otrzymali dyplomy i drobne upominki. foto…

DSCN5079

linia-pozioma

19wrz/14

„Aktywny w szkole – twórczy w życiu” – zajęcia w Muzeum Mydła

19 września 2014r. uczniowie uczestniczący w projekcie „Aktywny w szkole – twórczy w życiu” wybrali się na zajęcia do Muzeum Mydła i Historii Brudu. Jest to miejsce niezwykłe, w którym można poznać historię mydła, a także brudu – poprzez cieka-wostki, również te nienajlepiej pachnące. Można także podszkolić się w praniu na tarze, przenieść w czasie do średniowiecznej łaźni lub zważyć mydło w Kolonialce u Dziadziusia Ażurowego. Nasi uczniowie doświadczyli tego wszystkiego, a do tego w ramach warsztatów mydlanych każdy mógł zaprojektować i wykonać swoje własne mydło, które oczywiście zabrał ze sobą na pamiątkę tych magicznych chwil spędzonych w Muzeum! więcej zdjęć…

Opiekunowie: Katarzyna Józwiak, Małgorzata Bronka

DSCN5121

linia-pozioma